tu jesteś:  Strona główna
Warsztaty Dogoterapeutyczne
Wykorzystanie psa w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym
Warsztaty Fundacji PSI RATOWNICY, Sobótka, 13-15 listopad 2009


Pierwsi uczestnicy przyjechali do Sobótki już w piątek koło południa. Chwilę po 14. wyruszyliśmy zdobyć szczyt Ślęży, trudnym żółtym szlakiem, który zaczyna się tuż przy ośrodku. Psy szalały, a my zasapaliśmy się na pierwszym stromym, kamienistym podejściu. Potem było już łatwiej i po godzinie i 45 minutach dotarliśmy na szczyt. Zaczynało już się ściemniać, więc nie było zbyt wiele czasu na podziwianie widoków i dosyć szybko ruszyliśmy w drogę powrotną. Na szczęście wszyscy byli profesjonalnie przygotowani i wyposażeni w latarki czołowe, dzięki czemu bez przeszkód w zupełnych już ciemnościach dotarliśmy do ośrodka.

W międzyczasie docierali kolejni uczestnicy i zapełniły się fotele przed kominkiem, gdzie grzaliśmy się do czasu naprawienia pieca centralnego ogrzewania.

Kolacja i degustacja przywiezionych ciast przeciągnęła się do późnych godzin nocnych…

W sobotę od rana zawrzało jak w ulu, dojechali ostatni uczestnicy, wszędzie pełno było ludzi i psów. Kuchnię we władanie objęły nasze dziewczyny, które bawiąc się w kucharki przygotowały dla wszystkich uczestników śniadanie, a potem po nim posprzątały.

O godzinie 10.00 rozpoczęły się pierwsze zajęcia: „Wstęp do pedagogiki zabawy. Zabawy z chustą Klanza” prowadzone przez Alicję Nawrocką, instruktora Stowarzyszenia KLANZA.

Bawiliśmy się świetnie, śpiewaliśmy, tańczyliśmy, klaskaliśmy, budowaliśmy budę dla psa, kręciliśmy się na chuście… Po części zasadniczej wspólnie opracowywaliśmy zabawy, w których możemy wykorzystać psa.

Po przerwie obiadowej i wyspacerowaniu piesków (czytaj dzikich harcach stada kilkunastu sztuk różnej wielkości i maści) rozpoczął się warsztat twórczy – „Pomoce do dogoterapii”. Uczestnicy wykonywali koło fortuny do losowania zadań do zajęć z dogoterapii własnego pomysłu. Jak zwykle, pomysłów było mnóstwo, a ja mam nadzieję, że udało nam się zainspirować do opracowywania własnych pomocy do zajęć z psem.

Na koniec zajęć dokonaliśmy w drodze losowania podziału na dwuosobowe zespoły, które następnego dnia miały przygotować i poprowadzić zajęcia z dziećmi o wylosowanej tematyce. Wszyscy bardzo poważnie podeszli do zadania, a jak bardzo mieliśmy się przekonać już następnego dnia.

Zapłonęło ognisko, ale okazało się, że to nie koniec jeszcze atrakcji tego dnia. Panowie przygotowali dla nas grę terenową, czyli szukanie terrorystów w lesie.

Najpierw każdy po kolei z kominiarką na głowie losował w garze z kisielem kamień – biały lub czarny – oznaczający drużynę. Potem uzbrojeni w latarki, liny do związania pojmanych, otrzymane próbki zapachowe i oczywiście psy, które miały zamienić się w poszukiwawczo-tropiące, wyruszyliśmy na przeszukiwanie wyznaczonego terenu. Terroryści okazali się jednak sprytniejsi od nas i żadnej z drużyn nie udało się ich pojmać.

Na pocieszenie przy ognisku czekał na wszystkich gorący aromatyczny grzaniec od Orsiaków i skrzynka mandarynek od Prezesa.

Niedziela rozpoczęła się przygotowanym przez dziewczynki śniadaniem i zajęciami na dworze. Po krótkim wprowadzeniu tematem „Pies w dogoterapii”, gdzie omówiliśmy w zarysie jaki pies, jak przygotowany, jakie dokumenty, co powinniśmy mieć na zajęciach itp. Znowu przeszliśmy do zajęć praktycznych. Miał to być temat „Rozwijanie sprawności fizycznej dzieci w wieku przedszkolnym podczas zabaw z psem”, ale w dużej mierze przerodził się w rozwijanie sprawności fizycznej naszych psiaków i ich przewodników. Były skoki przez przeszkody, przechodzenie przez tunele, slalom, przynoszenie piłeczek, a nawet zjazdy ze ślizgawki z przewodnikiem i bez.

Czas na zabawie szybko mija, ale przyszła pora na realizację zajęć z dziećmi. Na naszych prowadzących i ich psiaki czekało już dwóch przedszkolaków 3,5-letni Teoś i 5-letni Kuba, to na nich nasi uczestnicy mieli sprawdzić swoje pomysły i umiejętności. Każdy miał na swoje zajęcia 15 minut.

Dzień wcześniej wylosowane zostały tematy zgodne z podstawą programową dla przedszkoli:

1/ edukacja matematyczna – dzieci 3-letnie – podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt

2/ rozwijanie sprawności fizycznej – dzieci 5-letnie

3/ rozwój społeczno-emocjonalny – emocje – dzieci 3 i 4-letnie

4/ ja i moje ciało – zabawy wzmacniające orientacje przestrzenną – dzieci 5-letnie

5/ ćwiczenie wyrażeń przyimkowych-na, pod, obok itd. – dzieci 4-letnie

6/ przygotowanie do nauki czytania – dzieci 5-letnie

7/ ćwiczenie wyrażeń matematycznych-mniej, więcej, para – dzieci 5-letnie

8/ rozpoznawanie kolorów – 4 podstawowe – dzieci 3-4-letnie.

9/ integracja grupy – dzieci 4-letnie

10/ wspieranie rozwoju mowy – dzieci 3-letnie

Każde zajęcia były komentowane przez pedagoga, mającego ogromne doświadczenie w pracy z dziećmi w tym przedziale wiekowym Marzenę Jagielską, a trochę też przez pozostałych uczestników warsztatów.

Praca na „żywym organizmie” okazała się czasami bardzo trudna, zwłaszcza że chłopcy byli też zmęczeni, ale wszystkie zajęcia były naprawdę rewelacyjnie przygotowane i przeprowadzone. Wszyscy mogliśmy się od siebie wiele nauczyć.

Nadeszła pora pożegnania, jeszcze tylko rozdanie certyfikatów Stowarzyszenia KLANZA i dyplomów uczestnictwa w naszych warsztatach i uczestnicy zaczęli się rozjeżdżać.

Odbyła się jeszcze certyfikacja przydatności do zajęć terapeutycznych psów członków Fundacji.

Członkowie Fundacji mogli wziąć bezpłatnie udział w tych warsztatach, dzięki dotacji z Funduszy Europejskich, którą otrzymała nasza Fundacja i było to pierwsze z cyklu szkoleń w ramach tego projektu.

Magda

 

 


 
 
 


Wszelkie prawa zastrzeżone! Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie zdjęć bez zgody autora zabronione.
« powrót


wydrukuj dokument   wyślij znajomemu   ilość wyświetleń 2065

1999-2018 © MATinternet Zakopane & Psi Ratownicy :: Powered by AntCms