System nagradzania - czyli wolne dywagacje przewodnika swojego psa :-)
|
Wielokrotnie prowadząc ćwiczenia z zakresu posłuszeństwa, przypominam wszystkim przewodnikom, że podstawą jakiejkolwiek współpracy pomiędzy człowiekiem a psem jest przekonanie psa, iż ta współpraca będzie mu się opłacała. W uproszczeniu: chodzi tutaj o to, by być na tyle atrakcyjnym dla psa, by chciał on swoją uwagą i pasją do pracy podzielić się z nami – przewodnikami.
Do przekupienia naszego psiura używamy w czasie szkolenia, ale i w sytuacjach życia codziennego, nagrody. Nagroda to proste, ale i bardzo skuteczne narzędzie w pracy z psem z zakresu motywowania pozytywnego. Każda osoba, która kiedykolwiek próbowała wypracować ze swoim pupilem "coś" wie, że odpowiednio użyta nagroda pomaga. Pies zachęcony do wykonania ćwiczenia, wykona je następnym razem chętniej, a kolejne będzie się starał zrobić jak najlepiej, tak, by otrzymać nagrodę.
Z doświadczenia wiem, że na wielu kursach posłuszeństwa przewodnikom sugeruje się używanie smakołyków. Dobra forma dla futerek, które zdobywa się metodą "przez żołądek do serca":). Bardzo popularne jest też szkolenie na tzw. "łup" realizowane najczęściej za pomocą zabawki, aportu. Ostatnio dużo mówi się też o pracy z klikerem. Wśród nas istnieją też szczęśliwcy, którzy pokochani przez futerka twierdzą, że "pies robi to dla nich z miłości dla swojego przewodnika:)". Niezależnie od odebranej metody ważne jest, by zaistniał sygnał pozytywny, czyli taki, który zostanie zrozumiany przez futerko, że to, co zrobił było zachowaniem pożądanym przez jego przewodnika. Nie wydaje się trudne, prawda?
Inki Sjoesten w czasie swoich warsztatów i w publikacjach używa terminu „czterolistna koniczynka”. W sumie trudno „czterolistną koniczynkę” traktować jak termin – to już bardziej zjawisko, instytucja. Na czym polega system nagradzania Inki? Otóż wykorzystując naturalne instynkty psa, Inki wskazuje 4 sposoby bodźcowania ich. Do nagradzania wykorzystujemy:
1. Piłeczkę – naturalna potrzeb aportowania, instynkt łowiecki,
2. Gryzak, szmatka do przeciągania się - walka o łup,
3. Smakołyki – instynkt przetrwania,
4. Nagrody socjalne – potrzeba kontaktu z człowiekiem, przewodnikiem.
Jak używać „koniczynki”? Czy trzeba wykorzystywać wszystkie jej listki? Nie. Na podstawie obserwacji do naszego psa dobieramy nagrody, które pobudzają go najskuteczniej. Trudno przecież do biegania za piłeczką zachęcać psa nie lubiącego tego typu zabawy albo niejadkowi podsuwać pod nos kabanosy.
Czy używanie nagrody zapewni nam sukces w szkoleniu? Zapewne tak, a już na pewno pomoże osiągnąć zamierzony skutek. Jednak pamiętać należy, iż niezależnie od atrakcyjności nagrody, to my jesteśmy najważniejsi dla naszego psa. Nasze zachowanie jest bacznie obserwowane i bezbłędnie odczytywane. Musimy mieć się na baczności, bo w chwili, gdy popełnimy błąd - przegrywamy i żaden smakołyk tutaj nie pomoże. I to chyba jest najtrudniejsze… Nasze zniecierpliwienie ujawnione w którymkolwiek momencie może zdezorientować psa i wprowadzić chaos w naszej komunikacji z nim. Musimy także bardzo uważać na zmiany tempa pracy. Nerwowe podejście do oczekującego na nas psa może zostać odczytane jako symptom naszego niezadowolenia, a może nawet próby ukarania psa. Wyeliminujmy z naszej pracy: przesadne szarpanie łańcuszkiem, zbyt krzykliwie wydawane komendy, nerwowe ruchy, rzucanie rożnymi przedmiotami w psa (ojoj!!!) i ściganie go, gdy ten w najlepsze biegnie przed siebie :) Cierpliwości moi drodzy przewodnicy!!! Kiedy już nie możecie (:/) zróbcie w tył zwrot, by nie brnąć w tę przykrą sytuację.
Wracając do form pozytywnego nagradzania - smakołyki, zabawki, przerywanie ćwiczeń zabawą z psem, a przede wszystkim uatrakcyjnianie treningów zmiennym tempem pracy - to część naszego klucza do sukcesu! Po jakimś czasie okaże się, że samo wypowiedzenie słów "dobry pies" w odpowiedniej tonacji, pogłaskanie go lub podobny gest podziała na naszego ulubieńca stymulująco.
Dlatego też czytajcie swoje psy!!! Odgadujcie, jakie jest ich nastawienie do pracy z Wami!
Jak reagują na stosowane przez Was nagrody?! Które z nich są najskuteczniejsze? Czy w ogóle są skuteczne i czy przynoszą zamierzone rezultaty?
Agata
|

|
|
|
|